וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדה ארזי חגגה השבוע 73: הנה 10 עובדות שאתם חייבים לדעת עליה

27.9.2024 / 9:03

הזמרת הוותיקה ציינה שנה נוספת שבה תוכל להנעים את ליבנו עם שיריה המופלאים, אז לא באמת צריכה להיות סיבה טובה יותר כדי לגלות עליה כמה דברים חדשים, לא?

ירדנה ארזי. ראובן קסטרו
ירדנה ארזי, ב-2019/ראובן קסטרו

ירדנה ארזי היא אחת הזמרות החשובות ביותר שפעלו מאז ומעולם בישראל, כזו שאחרי פעילות של עשרות שנים השאירה את חותמה הענק על עולם המוזיקה בארץ.

לרגל יום הולדתה ה-73 אותו חגגה השבוע (רביעי), החלטנו לאסוף 10 עובדות שייתכן שלא ידעתם על הזמרת האגדית, שלנו נותר רק לאחל לה עד 120 - ובעיקר שתמשיך להנעים את אוזנינו ואת ליבנו.

1. שמה המלא הוא ירדנה שולמית ארזי, אבל השוס האמיתי הוא שארזי הוא לא שם המשפחה המקורי שלה, אלא פינבאום - הוריה עברתו את השם בשנת לידתה.

2. כשהייתה בת 17, הפכה לסולנית ההרכב "חבורת בית רוטשילד". באחת מהופעות הלהקה נכח קצין החינוך דאז של הנח"ל, סא"ל ישי עמרמי, שכל כך התראיין מהזמרת הצעירה - שהחליט לשריין לה מקום בלהקת הנח"ל, הלהקה הצבאית הראשונה של צה"ל, שעליה פיקד.

3. אפרים שמיר, שהיה מאוהב בארזי ששירתה איתו בלהקת הנח"ל, כתב עליה את השיר "נכון את יפה" - אחד מלהיטיו הגדולים ביותר. למרות הטקסט הקשה שלו, ארזי סיפרה לאורך השנים כי היא אמנם מתקשה להאזין לשיר, אבל שהיא לא כועסת על שמיר.

4. ארזי התחרתה באירוויזיון פעמיים: בפעם הראשונה, ב-1976, הייתה כחלק מלהקת שוקולד מנטה מסטיק עם "אמור שלום" שהגיע אל המקום ה-6, וב-1988, אז הגיעה אל המקום ה-7 עם "בן אדם". הקשר שלה לתחרות השירה האירופית לא מסתיים כאן: היא הנחתה את התחרות ב-1979 (לצד דניאל פאר), אז היא התקיימה בישראל לאחר ניצחונו של יזהר כהן עם "אבניבי" בשנה הקודמת (כזכור, באותה שנה ישראל ניצחה בפעם השנייה ברציפות, הפעם עם "הללויה" של גלי עטרי ולהקת חלב ודבש).

הוצע לה להנחות את הטקס בפעם השנייה כאשר התחרות התקיימה בישראל ב-1999 אחרי שדנה אינטרנשיונל זכתה בתחרות עם "דיווה", אך היא סירבה להצעה.

5. לאורך השנים היא שיתפה פעולה עם אמנים רבים, בהם יהורם גאון, יהודה פוליקר, שיר לוי, אהוד מנור, יהודית רביץ, קובי אפללו ועוד רבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

6. ארזי חשפה בעבר כי יש לה שני אחים למחצה: אחד מהצד של אמא שלה, ואחת מנישואיו הקודמים של אביה. את אחותה היא פגשה כשהייתה בת 10, אך היא גילתה שהאח הוא אכן אחיה רק כשהייתה בת 24.

7. למרות שנהוג לקרוא שמות של רחובות על אנשים שכבר הלכו לעולמם, ב-2021 החליטה עיריית חיפה, שבה ארזי גדלה, לקרוא לרחוב על שמה בשכונת "גבעת זמר" בעיר.

8. ב-2020 נבחרה להשיא משואה בטקס הדלקת המשואות, שהתקיים באותה שנה ללא קהל בעקבות מגפת הקורונה. נוסף על כך, היא אפילו ביצעה בטקס כמה משיריה.

ירדנה ארזי. איתן טל,
ירדנה ארזי/איתן טל

9. יש לה בת אחת, אלונה שמה, מבעלה השני, מהנדס התחבורה נתן תומר, שהפך מאז נישואיהם למפיק של כל אלבומיה.

10. איך אפשר שלא לסיים עם אחד הנושאים שמלווים הכי הרבה את ארזי: לאורך שנות הקריירה שלה נטען כי היא ועפרה חזה היו ביריבות צמודה, מכיוון שהן פנו לקהל די דומה וזכו להצלחה ענקית בישראל. למרות שהקהל חולק למה שנודע אז כ"מחנה ירדה מול מחנה עפרה", השתיים כן שיתפו פעולה מספר פעמים, ובמבט לאחור נראה שהכל היה נתון לסיקור תקשורתי בלבד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully