וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה בסדר, אתן לא צריכות להסביר

30.6.2023 / 0:32

כניסתה של סתיו קצין לבית האח הגדול, הבית המתוקשר ביותר בישראל, הייתה רק הטריגר לחשיפת השיח השמרני, הבריוני והפטריאכלי ששולט בחברה שלנו, שיח שפצע ולכלך את המעטפת "הנקייה" של תרבות הפוליטקלי קורקט שכולנו כל כך נואשים להחזיק בה. וואלה! סלבס קרבית

סתיו קצין לפני ואחרי. אינסטגרם, צילום מסך
סתיו קצין לפני ואחרי/צילום מסך, אינסטגרם

מאז שנכנסה סתיו קצין לבית האח, נראה שליבתה דיון שלהבותיו לא יכבו בקרוב, וכולל גם את מי שלוהקה "כקונטרה" אליה, יובל לוי, שעשתה את הבחירה לא להוריד שיער בבית השחי. בכך שלוי בוחרת להיות פאסיבית "לדרישות", היא מעלה את אותו הדיון, רק מזווית שונה - סביב סוגיה יותר גדולה משתיהן, מתוכניות הריאליטי ואפילו יותר גדולה מ-וואלה! סלבס. דיון שבבסיסו נמצאים זכותה של האישה על גופה בין הסטנדרטים, הפרופורציות, וכמות השיער. מדובר בנושאים שבין כה וכה עולים בפרלמנטים ופתוחים לאמירות קשות וביקורות ללא הרף, על כל פרט קטן, ומכל מקום. אם עשית יותר מדי או פחות מדי, שום דבר לא בסדר.

רק השבוע צפינו בסטורי של רוסלנה רודינה, בו היא הציבה גבול לעוקביה על השאלות אותן אינה מוכנה לקבל סביב ניתוח הקטנת החזה שעברה, וביקשה שיצאו לה מהגוף: "זה לא עניינכן איזו מידה אני, לא בתחתונים ולא בחזיה". רודינה שיתפה שהיא פרסמה את הניתוח בגלל סיבה אחת בלבד: "כל החיים חשבו שכולי ניתוחים, אז הבטחתי וקיימתי שביום שאעבור אחד אשתף".

התגובה של רוסלנה מעלה שאלה גדולה יותר: למה נשים מרגישות שהן צריכות להסביר את עצמן, ולתת דין וחשבון על כל החלטה שהן מקבלות על הגוף שלהן?

אז הנה דיון לא מתנצל של בית האח כדי לקדם את הסיפור הזה למקום יעיל.

יובל לוי. רן יחזקאל,
לא להתפוצץץ/רן יחזקאל

יובל לוי

לוי נכנסה לבית האח על תקן "הפמיניסטית עם השיער בבית השחי", אבל כבר בשבועות הראשונים שמענו שהיא לא בהכרח מרגישה שהיא צריכה להסביר את עצמה כמו שהיא נדרשת לתת דין וחשבון, אפילו מול הדיירים שחיים איתה בבית, ששואלים שאלות שעצמן קיומן בשיח, גם זה שמחוץ לבית, מעלה אי נוחות לכל הצדדים הנוגעים בדבר. שאלות כאילו פשוטות, כמו: "למה?" מערערות על עצם הבחירה שלה, ואפילו מעלה תהייה - האם הצד השני חושב שהמהלך הכל כך פשוט הזה - שהוא בעצם שום מהלך - הוא ניסיון להתסיס את השיח אף יותר? או שפשוט מדובר בחוסר הבנה על הזכות של אישה לחיות בגופה בדרך שהיא בוחרת?.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דיאן שוורץ בחתונת הפאר. אינסטגרם, צילום מסך
את בסדר/צילום מסך, אינסטגרם
סתיו קצין האח הגדול. אינסטגרם, צילום מסך
וגם את בסדר/צילום מסך, אינסטגרם

סתיו קצין מול דיאן שוורץ

אל תבלבלו, אין פה השוואה התנהגותית בין השתיים - את נעליה של דיאן לגמרי נשאיר לגיא איתן - אבל אם נתעלם ברשותכם/ן לרגע קצר מהשיח שעוררה דיאן בנושא התנהלותה בבית האח, גם היא במידה מסוימת עוררה התייחסות לנראות שלה. לשם ההדגמה, בואו ניקח את השיח הציבורי שהתעורר סביב דיאן מול סתיו. אפשר לראות את הפער הענק והמאוד ברור בין מראה חיצוני שמשמש בתור "מגן" שכן למרות הכל, בעוד ההדגרה של דיאן בתור "דוגמנית" שמרה עליה גם בתוך הבית, וגם לאחר יציאתה.

לעומתה סתיו הגדירה עצמה והוגדרה כ-"ברבי", ועם ההגדרה הזאת נראה שמגיע המון אנטיגוניזם, שחוצה גבולות ובעינייי מגיבים בשלל הרשתות מערער על היכולות שלה להיות אדם לעצמה, ומערער על כשירותה לאמהות. סתיו מגדירה את עצמה כברבי כתיאור וכמיהה להיות הדוגמנית שתמיד חלמה להיות, כמיהה להיות "האישה המושלמת", כמו ששיתפה כבר מספר פעמים במהלך שהייתה בבית האח. אבל אותה כמיהה הפכה כמושג לעג כלפיה, ואולי אצל חלק היא נתפסת בכלל כחפץ, ועל חפץ אפשר להגיד מה שרוצים. ממש החלום ושברו.

מדובר פה בשילוב של כמה נקודות: נקודה אחת היא הרצון הברור של נשים להתאים את עצמן לסטנדרטיים מיושנים ועל גבול הבלתי אפשריים כדי להרגיש שמקומן בחברה בטוח ושהן שוות בין שווים. הנקודה השנייה היא הקו הדק בין ניתוחים פלסטיים שהם "בסדר" לבין ניתוחים פלסטיים שהם "לא בסדר" , כאלה "שלא עוברים בגרון" כביכול. שתי הנקודות האלה מתנקזות לבעיה הרבה יותר גדולה: המחשבה שלציבור יש בעלות על גוף האישה ומטרתו בחיים היא לאשר את הנראות שלה.

וואלה! סלבס שמחה שחסכה כסף אצל פסיכולוג אחרי הפריקה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully