ריאליטי TV: הקונספט שלנו הוא שרינג

28.4.2020 / 8:00

זה התחיל בהפלה כואבת, המשיך באפייה משפחתית ולא עוצר אפילו לרגע. השלב הבא - לייב מחדר השירותים

8 בינואר 2018 היה כנראה היום שבו ביצת הזוהר הישראלית הגיעה לנקודת מפנה בכל הנוגע לחשיפה של כוכבי הבידור ברשתות החברתיות. עד אז, ראיתם את האנשים שאתם אוהבים ומעריצים מבלים באירועים נוצצים, בחנתם מה הם אוכלים או איך הם מצטלמים עם הילדים באינסטגרם, מבלים עם חברים (בין אם מפורסמים פחות או יותר), נופשים, צוחקים, מצייצים בטוויטר ותוך כדי צוברים אלפי עוקבים ומעריצים חדשים בכל הרשתות החברתיות האפשריות. החיים היפים, כן?

רק שאז, בבוקר יום שני שגרתי, פורסם ברשת סרטון שהקהל לא דמיין שיוכל לצפות בו - ליהיא גרינר, כוכבת ריאליטי שלעומת רבים לפניה הצליחה להפוך את העובדה שבילתה בבית "האח הגדול" לקריירה של ממש, בחרה לשתף בפומבי, קבל עם ועולם בפייסבוק, וידאו אישי שצולם על ידה. בקטע שפורסם תחת הכותרת "חייבת ‏לשתף מה עברתי בלילה" יכלו כולם לראות אותה שוכבת במיטת בית חולים, כשהיא מדברת בדמעות על הפלה שעברה שעות קודם לכן בעיצומו של הריון שלישי, ומספרת ש"לא הייתי אמורה לעבור גרידה או כל דבר אחר... זהו. הכל נגמר". תוך כדי שהיא בוכה, הוסיפה: "זה קורה להרבה מאוד נשים, אנשים עוברים טראומות מטורפות, אבל אני באמת לוקחת את זה אחרת".

הסרטון בן 10 הדקות של גרינר זכה לעשרות אלפי צפיות, יותר מ-2,500 לייקים, 1,000 תגובות ועשרות שיתופים ברשת, תוך כדי שהוא מסוקר בהרחבה על ידי התקשורת הישראלית, שחיבקה את יקירת מדורי הרכילות. זה לא שליהיא חסכה עד אז בחשיפה של חייה האישיים - מחתונתה שצולמה לסדרת ריאליטי, דרך צילומי פפראצי אצל הקומסטיקאית ועד לקידום יוזמות עסקיות שלה בראיונות חושפניים - כמו שרגעים אינטימיים שכאלה, שבהם הסלבס ששומרים על תדמית מאופרת למשעי עוברים משברים, חוויות פחות נעימות או סתם לובשים סמרטוטים בבית, עוד לא היו חלק מהשגרה ברשתות החברתיות.

ליהיא גרינר. פייסבוק, צילום מסך
נקודת המפנה. גרינר בבית החולים/צילום מסך, פייסבוק

שנתיים אחר כך והסיטואציה הזאת - שפעם, לא מזמן כל כך, לא נחשפנו לכל מה שקורה בחיים, אבל ל-ה-כ-ל, בסטוריז של אלה שאנחנו אוהבים לאהוב (או לשנוא. או לקנא) - כבר נראית הזויה: במקום לראיין את מאיה ורטהיימר על סט צילומים, כולל תאורה, מעצב שיער ומיקרופון, היא מאפשרת לכולכם ברשת לראות איך היא משחקת עם החתול בסלון, משתפת בתמונות של בעלה, ח"כ אסף זמיר, כשהוא נוחר, ולאחרונה פרסמה קטע חושפני שבו היא מיניקה את בתה במיטתה, בחזה חשוף, מן הסתם. דיווחים בתקשורת על כך שסטטיק או בן אל תבורי אושפזו בגלל וירוס או פציעה כואבת הגיעו רק אחרי שכל אחד מהם (בנפרד. רק בריאות, כן?) העלו לרשת תיעוד שלהם במוסד רפואי. אסי עזר לא חיכה לכתבת שער כדי לספר על ההתמודדות שלו עם חרדה וכדורים לטיפול בהתקפים, אלא פרסם סטטוס מרגש שהביא לו המון לבבות. צילומי פפראצי של קורין גדעון עם בעלה, הפכו לסרטונים אינסופיים שלה שוכבת על הספה כשהיא מכורבלת לצדו, שהועלו מיד, לא טעיתם, לרשת חברתית. הכל במרחק לחיצה על הסמארטפון ואם זה נעלם אחרי 24 שעות, כמה זה כבר נורא?

נכון, סרטון ועוד סרטון ותמונה וציוץ, הפכו לכמויות אינסופיות של מידע על אושיות הבידור, כך שבשנה האחרונה, אלה שצמאים לעוד ועוד (ועוד) מקבלים חשיפת יתר אינטימית ברשתות החברתיות. מי צריך קלטת סקס לוהטת (כל כך ניינטיז) בישראל 2020? אם אתה זמר מוכר אין סיבה שתעסוק במוזיקה שלך ולא במה שקיבלת במשלוח מהסופר לפני כמה דקות. שחקן? כנראה שתצטרך לפרגן לעוקבים בכישורי ההורות שלך, ספורטאים יחשפו מה קורה בחדר ההלבשה כשהם בתחתונים, בדיוק כפי שמצופה מדוגמנית להדגים באילו תכשירי ביוטי היא משתמשת לפני שתצא לבילוי בקניון.

הרי אם אופירה אסייג יכולה לפרט מה הכינה לארוחה המשפחתית ביום שישי, נעמה קסרי מעבירה את החוגים של הילדים בשידור חי ואסף גורן נתן דין וחשבון על פרידה רומנטית שעבר משירן סנדל בסרטון שפרסם ביוטיוב, אז כל סלב יכול. זה הקהל דורש, אחרת לא שווה לעקוב אחריך ברשת, יא משעמם!

"לא הולך לחכות לשום אתר רכילות". אסף גורן מגיב

מ', בעלת משרד יחסי ציבור שעוסקת בתחום כ-17 שנים ומחוברת לכמה אנשים מאוד מפורסמים בארץ, מספרת שעולם הרשתות החברתיות קצת הלחיץ את הסלבס בשנים הראשונות, אבל כיום משמש אותם לקידום עצמי אפילו יותר מכתבת שער יוקרתית. "כמו עם כל רשת חברתית, ישנה עקומת למידה של הדברים. בהתחלה הם שיתפו באופן הססני, אבל אחרי שתפסו איך זה עובד, התחילו לחשוף גם שטויות, גם דברים מצחיקים וגם דברים קצת משעממים", היא מסבירה, "עד היום יש כאלה ששומרים על פרופיל אינסטגרם מאוד מקצועי ועסקי, 'ברמה גבוהה' כמו שאומרים, אבל יש כאלה שפחות אכפת להם. אם פעם סלבס תפסו את הרשתות החברתיות כמעין כרטיס ביקור, היום הם רואים אותן כדרך לתקשר עם הקהל, בלי תיווך".

מי שהפכה ללא ספק למומחית של תקשורת באמצעות הרשת היא אביבית בר זוהר - שכנראה איש כבר לא זוכר שהשתתפה פעם בריאליטי (או שניים. או יותר), כמו שמכירים בזכות הקליפים, התמונות ותיעוד של כל רגע ורגע בחייה האישיים, כולל סרטוני הדרכה לרווקים. "מבחינתי זה כמו ערוץ טלוויזיה משלי - אם הייתה לי תכניות יומית על המסך הייתי עושה את אותו הדבר בדיוק", היא מעידה, "בימינו כולם עושים סרטונים אבל אני זו שהתחלתי עם זה, למה? כי ככה יש לי את היכולת להיות וורבלית ולהביא את עצמי לידי ביטוי יותר טוב. הגעתי למצב שיש לי למעלה מ-100 אלף צפיות בסטורי, שאנשים נהנים מזה, מתעניינים, שואלים אותי שאלות, החשיפה מטורפת.

"אתן לך דוגמה. לאחרונה, נכנסתי לשגרת תזונה ודיאטה חדשות, שפירטתי עליהן באינסטגרם כמובן - ואחרי כמה ימים, אנשים תייגו אותי בסרטונים שצילמו כשהם שוקלים את עצמם, סיפרו לי שהתחילו לאכול בריא יותר, שנתתי להם דחיפה לעשות את זה, זה מניע לפעולה לחלוטין. יש אנשים בדיכאונות וחרדות שמספרים לי שבסרטונים שלי אני מצליחה להכניס קצת שמחת חיים ליומיום שלהם, שאני מלמדת אותם איך לעמוד על העקרונות שלהם, שאומרים לי 'יש לי יותר ביטחון בגללך'. זו הפלטפורמה שלי, כך שמבחינתי זו השליחות שלי", היא קובעת, "אני מוכנה לחיות עם מצלמות סביבי 24 שעות. המציצנות והחטטנות הן יצר עצום אצל הישראלים, אנשים אוהבים להציץ ולראות מה אנשים אחרים, בטח כשהם מפורסמים, עושים. מבחינתי, אני תמיד אומרת את האמת שלי וממשיכה עם הדעות שלי".

סיסמאות העצמה, איפור מול המראה ונסיעות לחו"ל זה פאן, אבל למה את לא משתפת עם הקהל רגעים מתוך דייטים שאת יוצאת אליהם, למשל?
"תראה, אני לא רוצה לחשוף את החיים של הבן אדם, בטח לא לפני שאני בטוחה שקורה בינינו משהו רציני. יכול להיות שהוא סתם אחד שרוצה פרסום, אז אני בוחנת, אני רואה שזה הולך לכיוון טוב ורק אז מחליטה אם לצלם את זה לסטורי. אם הייתי מתעדת דייטים שלי, זה היה פשוט תכנית סטנד-אפ. אני גם לא מצלמת טיפולי לייזר שאני עוברת, או איך אני מודדת ביקיני, כי זה קצת אינטימי יותר. אבל לאט-לאט אתה תראה, בסוף העולם יגיע גם לשם".

עוד בוואלה!

הביצה שהושקה: הסוד מאחורי ההשקות הנוצצות של תעשיית הבידור

לכתבה המלאה
אביבית בר זוהר. ראובן קסטרו
"בוחנת". אביבית בר זוהר/ראובן קסטרו

למרות התדמית המוחצנת והחיבה היתרה למצלמות של הכוכבים הישראלים, חשיפת הרגעים האישיים לא באה באופן טבעי לכל האושיות המפורסמות בתעשיית הזוהר. נדב בורנשטיין, עיתונאי ומגיש "חי בלילה" בקשת 12, מודה שהסיבה שהקהל זוכה לבחון רגעים משפחתיים נובעת ממניעים אחרים. "עד לפני שלוש שנים, כלומר לפני שהבנות שלי נולדו, בכלל לא הייתי מפרסם סטוריז. זה לא בא לי באופן טבעי. אחרי הלידה היתה לי שיחה עם בעלי, כפיר, שאמר שהוא לא רואה משפחה כמו שלנו ברשתות, של שני אבות או שתי אימהות, שמשתפים ברגעים פחות 'יפים ועשירים', מהיומיום. נניח, אוכלים ארוחת בוקר, משחקים בג'ימבורי, קוראים סיפור לפני השינה, כאלה. אז לאט לאט התחלתי לצלם ולשתף בדיוק ברגעים כאלה".

"כשהבנות היו קטנות העליתי טיולים בפארק, משחקים בגני שעשועים, דברים הכי פשוטים, אבל התגובות שקיבלתי היו יוצאות דופן", הוא נזכר, "עוקבים הומואים כתבו לי שכשהם רואים את הסרטונים, הם מאמינים שיום אחד תהיה להם משפחה. אמהות ואבות סיפרו לי שזה עוזר להם לקבל את הילדים שלהם מקהילת הלהט"ב. אחד החששות של הורים כשיוצאים מהארון זה שלא יהיו נכדים, שלא תהיה משפחה, והם רואים את הסרטונים ומבינים שזו ממש שטות. פתאום רואים משפחה שהיא ממש כמו שלהם והם כותבים לי שזה ממש שינה להם את המחשבה. הבנתי כמה זה חשוב, שהשגרה שלי אשכרה משנה לאנשים את התפיסה.

"אני למשל אוהב מאוד לאפות עם הבנות עוגות, קניתי סכינים מיוחדות לילדים והן חותכות איתי חמאה, שוברות איתי קוביות שוקולד, לשות איתי בצק. בכל יום שבת אנחנו אופים משהו. הסרטונים האלה גורפים הכי הרבה תגובות, זה מפתיע שאבא יכול לעשות דברים שנחשבים 'אימהיים'. אני חושב שמי שעוקב אחריי מקבל תשובה לשאלה המעצבנת הזאת - איך מגדלים ילדים כשאין אמא? מגדלים מצוין, תודה ששאלתם". בורנשטיין מגלה שהוא לא מצלם את פניהן של בנותיו התאומות ברשת מסיבה אחת פשוטה - בעלו, שביקש לתת לילדות להחליט אם ירצו את החשיפה. "אם זה היה תלוי בי הייתי מצלם אותן בפנים גלויות. אני חושב שזה היה מגדיל את החיבור של מי שעוקב אחריי ואני חושב שזו בסוף המטרה. אני מניח שבעוד כמה שנים זה ישתנה.

"אם הייתי אדם פרטי לא הייתי משתף את החיים שלי - וזו טעות", קובע בורנשטיין, "אני קורא לכל המשפחות מכל רחבי הקשת, לא משנה אם זה שני אבות, שתי אימהות, חד-הוריים - לשתף כמה שיותר. יש כוח בתיעוד, זה עוזר להילחם בבורות ולנצח שנאה. ממש ככה".

כוח התיעוד. נדב בורנשטיין עם הבנות

נדב בורנשטיין ובנותיו באינסטגרם. אינסטגרם, צילום מסך
נדב בורנשטיין באינסטגרם/צילום מסך, אינסטגרם

רגע, אבל אם הריאליטי הטוב ביותר בימינו הוא הסטורי של הסלבס, למה מאות אלפי ישראלים עדיין צופים בתכניות מציאות וקוראים את מדור הרכילות החביב האהוב של וואלה! News? "מדובר במכלול של כל הדברים", מסבירה מ', "בתור כוכב, כמה שאתה נחשף יותר ברשת, אתה גם יותר בעין התקשורת ואז אתה גם מקבל יותר עבודה. שם המשחק הוא חשיפה, שהופכת אותך ליותר מעניין, ליותר רלוונטי, ככה שבסופו של דבר ככה הונך עולה. סלבס חייבים להציג תמונה של חיים עשירים, שהם תמיד בעשייה. אני מכירה כמה כאלה ששוברים את הראש ושואלים אותי 'מה אני אעלה לסטורי', רק כדי שיהיה משהו. הרי הם לא סתם משתפים בתמונות מהעבר או מצלמים את עצמם מהסט וכותבים 'בקרוב תדעו', זה חלק מהעבודה".

בורנשטיין, למשל, מפרסם בסטורי לא רק את החיים המשפחתיים. ב'היילייטס' שבפרופיל שלו תמצאו טיולים ליעדים סביב הגלובוס, מסעדות ואטרקציות בחו"ל, שאסף בשנים האחרונות במהלך צילומי תכניות שמשודרות על המסך כמו "הכי טעים בעולם" ו"24 שעות ב...". "זה ממש כלי מקצועי", הוא מסביר, "עד לפני 'ימי הקורונה' בשנה האחרונה, טסתי פעם בכמה שבועות לצלם תכנית, בכל פעם ביעד אחר, כשהכל עולה לאינסטגרם וזוכה למאות ואלפי תגובות. זה עובד לשני הכיוונים - אני גם ממליץ לאנשים לאן להגיע וגם מקבל המון המלצות שאני ממש מיישם. זה ממש עוזר לאנשים לתכנן טיול לפי הניסיון שלי ביעד".

"זה גם נורא אישיותי ותלוי באדם המפורסם", מפרטת מ', "אופירה נחשבת לאדם עממי, אז היא משתפת בחיים עם המשפחה ובבישולים, ואתם רואים שהיא כמוכם. רותם סלע למשל, פחות כזאת, ופחות משתפת בחיים שלה באופן כללי. בתקופה של מלחמת עופרה חזה וירדנה ארזי, אין סיכוי שהיית יכול יכולת להגיע אליהן, או לדעת מה קורה בחיים האישיים שלהן. אבל היום אתה יכול להגיע בעצמך לאביבית או ליהיא, שנבנו על אהדת הקהל, כך שהכי טבעי וברור להן לשתף גם חוויות לא טובות".

בחודש נובמבר שעבר, בר זוהר חלקה עם העוקבים ברשת רגע פחות נעים בחייה - כשאביה משה נפטר. שעות ספורות אחרי האובדן, החליטה לפרסם סדרת סרטונים בנושא, כשהיא מתייפחת מול הסלולרי. "השעה הייתה 1:00 בלילה", היא נזכרת, "הגעתי הביתה ולא היה לי עם מי לדבר, אז מצאתי את עצמי לבד לגמרי והאינסטינקט שלי היה לפתוח את המצלמה. אתה לא מבין איך זה עזר לי, בגלל שקיבלתי המון תמיכה ואהבה מהעולם, מהמעריצים שתמכו וחיבקו", היא מסבירה.

seperator

אז יותר משהקהל דורש את החשיפה של כל רגע ורגע בחיי הכוכבים, הם עושים זאת רק כדי לקבל אהבה בחזרה? לא כולם. "בעיניי הסלבס הישראלים נגררים אחרי מה שקורה בעולם, מושפעים מאוד, ככה שאם עושים את זה בחו"ל, גם פה יעשו", אומרת אשת יחסי הציבור מ'. "ברגע שראו שקים קרדשיאן מזיעה בחדר כושר ולא רק מתאפרת ומצטלמת כל היום, גם כאן היו כאלה שאימצו את זה. זו גישה של 'בבקשה, תראו הכל כי אנחנו בני אדם כמוכם, אנחנו בעצם יותר מכם - אבל גם בגובה העיניים שלכם. ככה אפשר לדחוף לקהל המתוחכם של ימינו פרסומות מבלי שירגישו, תוכן ברשת שהם מקבלים עליו כסף".

לדבריה, "מעבר לזה אין יותר מה לחשוף, הדבר הבא יהיה פשוט לייב מחדר השירותים. הרי כל כוכבי הרשת שהופכים לסלבס כבר לא יודעים איך להפריד בין המציאות שלהם לבין מה שהם משתפים. הם חיים בתוך זה ועד שיגיע הטרנד הבא, כנראה שלא ידעו איך לחיות בלי זה, אין יום בלי סטורי. אם אצל המבוגרים יותר זו בסך הכל רשת חברתית, אצל הכוכבים ברשת אלה החיים עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully