וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"באיזה עוד מקום במזרח התיכון יזמינו מלכת דראג להופיע מלבד בישראל?"

19.10.2019 / 11:27

מנילה לוזון, אחת הפרפורמריות האייקוניות שיצאו מ"המרוץ לדראג של רופול", לא מתכוונת להתנצל על ההופעה הקרובה שלה בישראל, תוך כדי שהיא עוקצת את המבקרים ופוזלת, לפחות כחלק מהשואו שלה. "מי שלא מגיע כנראה לא יכול להתמודד עם כל הגברים החתיכים אצלכם". ריאיון

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
שלא תתקעי עם פזילה בעיניים! מנילה לוזון/GettyImages

בתקופה שבה דיים עדנה הבריטית עקצה את הקהל, דיוויד בואי ופרינס שיחקו על תפר האנדרוגניות בהופעות, הדמויות ב"פרסילה מלכת המדבר" נחשבו לקוריוז ולהקת בנות פסיה החתרנית כיכבה בתוכנית האירוח של ערב שבת בישראל - מלכות הדראג לא זכו למוניטין הכי מפואר בקרב חובבי התרבות. היו שראו בדראג קווינז, גברים בלבוש נשים, שעלו על הבמות במקומות בילוי אפלוליים או במצעדי גאווה, כשילוב של ליצנים בתחפושת של המין השני, בדרנים בגלל המראה ולא בזכות כישרון בימתי, בדיחה מהלכת עם נעלי עקב, ליפסטיק ושמלה לא מחמיאה.

למרבה השמחה, לפני קצת יותר מעשור הכל השתנה בגלל רופול - מלכת הדראג המפורסמת בעולם, פופסטאר אמריקאית ששרה מאז תחילת הניינטיז וגיי אייקון - שהפכה למנחה הכל יכולה של ריאליטי למציאת "הדראג קווין המובילה של אמריקה". תוכנית שלא רק נעשתה למפלצת טלוויזיונית זוכת פרס האמי, תחרות שלימדה את הקהל שפה חדשה והפכה לתופעה מנקרת עיניים ברחבי הגלובוס (ובשנים האחרונות גם בקרב אלפי צופים בישראל), אלא הציג לעולם למעלה מ-150 מלכות דראג, חלקן מדוברות ועסוקות לפחות כמו ההיא ש"גילתה" אותן. הפרפורמריות שנחשבו ל"תחתית שרשרת המזון", גם בתוך קהילת הלהט"ב, הפכו לדמויות מעוררות הערכה, כאלה שמשתחווים להן, כיאה לבנות מלוכה.

מנילה לוזון, למשל, היא אחת המשתתפות הוותיקות והזכורות ביותר שיצאו מ"המירוץ לדראג של רופול". כמי שהשתתפה בתחרות שלוש פעמים (פעם אחת הגיעה עד הגמר ועוד פעמיים כמתחרה בגרסת ה"אולסטארז" של השואו), הבגדים שלה תמיד מסובבי ראשים, הפאה תמיד שחורה (עם פס בלונדיני שמשאיר חותם), הכריזמה משלבת חוצפה עם חיוך והפרצופים תוך כדי שהיא מופיעה? גירל, אי אפשר ללמד אותם בבית ספר למשחק.

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
שמלת האננס האיקונית. מנילה/GettyImages

לכן תארו לעצמכם כמה מרגשות יהיו ההופעות שלה כאן בארץ, ב-1 וב-2 בנובמבר, עת תעלה על הבמה של מועדון התיאטרון שביפו לצד חברתה לריאליטי דיטוקס, במסגרת מסיבת תחפושות בהשראת ליל כל הקדושים. "אני זוכה לטייל בכל רחבי העולם ולהעביר את החיים בתוך סוג של בועה קטנה", מספרת מנילה בריאיון מיוחד לוואלה! תרבות, רגע לפני שתעלה על טיסה לתל אביב. "אלה שמביאים אותי להופיע במדינות שלהם תמיד מדהימים, מארחים אותי בעיר הבית שלהם ובמסיבות, תמיד אדיבים ותמיד באותו ראש שלי".

בכל זאת, לישראל יש תדמית בעייתית מבחינה ביטחונית. היה לך חשש להגיע לאזור?

"אף פעם לא דאגתי לבטיחות שלי כשהזמינו אותי לעבוד איפשהו, אבל כשאני מגיעה למקומות עם תדמית בעייתית וסטיגמה על מה שקורה שם, או על המצב הפוליטי, אני מודעת לזה... באיזה עוד מקום במזרח התיכון יזמינו מלכת דראג להופיע מלבד בישראל? אז הבנתי שאם כבר אופיע באזור הזה, זה בטח יהיה אצלכם!".

את יודעת, היו מלכות שיצאו מהתוכנית והתכוונו להופיע בארץ, שביטלו את הביקור בגלל לחצים מסוימים. דמי לובאטו הגיעה לכאן, נהנתה ופרסמה תמונות, אבל חטפה ביקורת קשה ממתנגדי ישראל.

"אני לא מדברת בשם מלכות אחרות ולא מכירה את הסיבות שלהן למה להופיע או לא בארץ שלכם. אולי הן לא אוהבות כסף", היא צוחקת, "אני ממש לא מפחדת מאנשים בטוויטר... הייתי מפחדת אם היו דוחפים לי כלי נשק לפנים. אם כבר רשתות חברתיות, חצי מהאנשים שמצייצים ומגיבים בכלל לא יודעים על מה הם מדברים. מלבד ההאשטאג, אבל איפה כל אלה שעושים טוב ומעודדים מעשים למען אחרים?

"תראה, אני אולי לא יודעת הכל על המצב בצד שלכם של העולם, אבל אני גם יודעת שאתם כנראה לא מבינים כל מה שקורה בחלק שלנו בעולם ולדעתי, מי שמבקר בארצות הברית יכול לפחד מכך שיירו בו בקניון, בהופעה או בשדה תעופה או בית ספר, זה מה שאנחנו מרגישים כרגע באמריקה, אתה מבין? אני מתמקדת בלהעניק השראה, לייצר שמחה בקרב הקהל שמגיע למופע שלי. אנשים שמגיעים למופעי דראג רוצים לבטא אהבה, לא מעוניינים שפוליטיקאים זקנים עם רובים יגדירו מה קורה, מי אנחנו ומה חושבים עלינו. חשוב לדעת מה קורה סביבך וחשוב גם לדעת למצוא שמחה ולא לרטון כל הזמן. אני לא מגיעה להולי לנד כהצהרה פוליטית מכל סוג, אלא כי חבר ישראלי שלי, שאני מכירה ואוהבת כבר שנים, הזמין אותי ועוד דראג קווין שהיא חברתי להופיע ולבדר בעיר המקומית שלו. זה מה שאנחנו מתכוונות לעשות!".

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. AP
מעניקות השראה ושמחה. מיס לוזון עם החברות ל"מירוץ הדראג"/AP
מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
מוציאה את 'האני האחר' מתוכה/GettyImages

"ללבוש תחפושת זו חוויה משחררת"

כשלוזון מדברת על החבר הישראלי, היא מתכוונת לדקל לזימי, שעבד איתה ועם מלכות דראג מוכרות אחרות ברחבי העולם על קליפים וסיבובי הופעות שסחפו אחריהם מיליוני מעריצים, מי שגם הביא את מנילה לצילומי פרסומת בארץ הקודש באביב האחרון. את המופעים בארץ יפיק עם דניאל מריומה וגל זיגל, שדואגים לשלב גם מלכות דראג מקומיות תוך כדי השואו הצבעוני, שיהנה גם מחסות של מלון "אינתא" המקומי. "דיברתי עם כמה פרפורמריות אחרות מהריאליטי על תל אביב, אני בטוחה שעוד יגיעו בהמשך להופיע. הייתי בעיר ובירושלים בפעם האחרונה, במהלך השבוע שבו התקיים האירוויזיון אצלכם. היה ממש מרגש להיות אצלכם יחד עם אנשים מכל רחבי אירופה ואוסטרליה, לראות את כל התרבויות. ירושלים הייתה העיר הגדולה של העת העתיקה, נצרות, אסלאם, כל הדתות במקום אחד, ממש דומה לניו יורק או לונדון או פריז של הזמנים העתיקים, כך שאני לא יכולה לחכות לחזור לטייל שם".

בעוד שרופול עצמו טען פעם שכולם נולדו עירומים וכל השאר - הבגדים שאנו בוחרים ללבוש - יכולים להיחשב כדראג, יש תקופה בשנה שבה גם הישראלים הכי מיובשים עשויים להיתפס עם פאה לראשם ואיפור כבד על הפנים, חג התחפושות פורים. לכן, לדעתה של מנילה מסיבת התחפושות שבה היא תככב, תהיה כל כך מהנה עבור המשתתפים. "זו סיבה טובה מספיק לאוורר את התחפושות שעבדו עליהן בטירוף, לנקות אותן מהאבק ולהצטרף לעולם המערבי ולהשתגע מחופשים בהופעה", היא צוחקת, "ממש כמו שאר העולם המערבי בתקופת ההאלווין. ללבוש תחפושת זו חוויה משחררת, כשאתה מגיע לאירוע או מסיבה שבה אתה נדרש להתחפש, זה מוציא כל מיני צדדים בנו, מוציא את 'האני האחר'. אני מתרגשת לבחון עד כמה הקהל הישראלי יכול להתפרע, כי לערב אחד אנחנו באמת מרגישים כמו גיבורי על, כמו מפלצות".

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
ד-ר-מ-ה. מנילה בהופעה/GettyImages

אם כבר הופעות, הרבה צופים של הריאליטי הכתירו את מופע הליפסינק (סנכרון שפתיים) האיקוני שלך בתוכנית, לשיר "MacArthur Park" של דונה סאמר, כזה שפרץ דרך להופעות בלתי נשכחות במסגרת התחרות. זה מה שמצפה לקהל גם בארץ?

"אויש זה היה כל כך מזמן, בחיי. לא עשיתי שום דבר מקורי מבחינתי, עד שלא צפיתי בתוכנית לא הבנתי עד כמה מטורפים הפרצופים שעשיתי תוך כדי השואו. כשהתחלתי כמלכת דראג חובבנית, אמרו לי שיש לי פרצופים מאוד אקספרסיביים, הבעות קיצוניות אבל לא הבנתי את זה - כי לא הופעתי מול מראה אלא מול קהל או מצלמות. לכבוד הוא לי שזה נחשב לציון דרך בתוכנית, אתה יודע, לא התכוונתי לקפוץ מהבמה ולעשות שפגט, אני לא אשבור את הרגליים, אבל העיניים שלי יכולות להיתקע בפוזה פוזלת.

"אני אוהבת לשחק את השיר שאני עושה לו ליפסינק, לספר סיפור בהופעה שלי, לגרום לך להרגיש משהו ולשחק על זה - הרבה הופעות נתלות על גלגולים, על קפיצות וטריקים ולמעשה, הופעה מדהימה יכולה להיות מבוססת על רגשות, משחק, סיפור תוך כדי השיר. עם הלהיט הנכון, הגישה ומצב הרוח הנכון, אתה יכול לקחת את הקהל למסע, זה הכוח של ליפסינק. קח את השיר ונסה באמצעות ביצוע על הבמה להעביר את הצופה לעולם פנטזיה במקום אחר לגמרי, לשגר לתוך סוג של קליפ מוזיקלי באמצעות הדמיון".

עוד בוואלה!

"נטע ברזילי נראית כמו דראג קווין, אני מתה על זה"

לכתבה המלאה
מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
לוזון עם מלכת הדראג שתפקדה גם כבן הזוג שלה, סהרה דוונפורט/GettyImages

"לא מקבלת התנצלות ממי שמאיים להטמין פצצה בכנס דראג"

לוזון בת ה-38, שנולדה כקארל ווסטרברג במיניסוטה האמריקאית להורים ממוצא פיליפיני-גרמני, עברה חיים די מעניינים, גם ביחס לדראג קווין שלובשת שמלת אננס נוצצת או תלבושת בהשראת "ביג בירד" מ"רחוב סומסום" וגונבת את ההצגה על השטיח האדום. כשנה אחרי שמנילה הופיעה על המסך הקטן לראשונה (אז הגיעה עד לגמר העונה, תוך כדי שהיא עוקצת את המלכות המתחרות ומלכלכת עליהן עם חיוך על פניה), איבדה את סהרה דוונפורט, מי שהייתה מלכת דראג שהשתתפה בעונה השנייה של התוכנית ותפקדה בחיים הפרטיים כבן הזוג של ווסטרברג, עד שמתה ב-2012 מבעיית לב.

"אדם יכול למצוא אהבה בכל מקום שבו יהיה מוכן להשקיע אנרגיה בחיפוש - אתה תמצא בסופו של דבר, תגרום לזה לעבוד", היא אומרת. "סהרה ואני ניהלו מערכת יחסים נהדרת, שסבבה גם סביב החיבה שלנו לדראג. האהבה הזאת עזרה לשתינו לבסס קריירה מצליחה. אני חושבת עליה כל הזמן, היא הרוח הקדושה ששומרת על כל מלכות הדראג מלמעלה".

את אמנם גבר נשוי באושר, אבל מה דעתך על הגברים הישראלים, ממה שיצא לך לבחון?

"אלוהים, הישראלים הם כמה מהגברים הכי לוהטים בעולם. זה בסיסי, זה בסי-סי!", היא צועקת, "זו כנראה הסיבה העיקרית שבגללה אג'ה לא הגיעה לישראל. היא לא יכולה הייתה להתמודד עם כמות החתיכים אצלכם!"

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
תמיד שמה פס. בשיער. מנילה לוזון/GettyImages

ממש כמו בתוכנית, אני נותן לך מיני-אתגר. מה עולה לך בראש כשאני אומר... רופול?

" ה-בוס. רופול הוא אימפריה, הוא המלך, המלכה, השליט, הוא הכל".

רופול דראג רייס UK, הגרסה הבריטית לתוכנית שעלתה לא מזמן למסך?

"מרגש. זה טייק מעניין ושונה על התחרות האמריקאית, השינויים וההבדלים הקטנים בין הגרסה האמריקאית לבריטית, נותנים לעונה האנגלית תוקף וחשיבות אחרת".

טריניטי טה טאק ומונה אקסצ'ייג', המלכות שניצחו אותך בעונה הרביעית של "אולסטארז"?

"מממ... אחת היא נייר הדבקה והשנייה היא היקף מותן קטן, קטנטן, זעיר. אחרי שאני הודחתי מהתחרות, כולם היו כל כך בשוק שהעונה הייתה צריכה אלמנט הפתעה נוסף בסופה. כך שזה מדהים שהיו שתי זוכות בעונה של אולסטארז".

ביג בירד?

"ענייני זכויות יוצרים", היא צוחקת.

ומה עם טיירה סנצ'ז, זוכת העונה השנייה של הריאליטי - שאיימה לפוצץ כנס דראג אחרי שהתעצבנה מתגובות נגדה ברשת?

"תמונת מעצר! אתה שיידי, אתה רוצה שאחטוף מכות מהכלבה הזאת!", היא צועקת, "אז מה אם היא התנצלה על מה שעשתה ומה שאמרה ברשתות החברתיות, מי ראה את זה, מי עדיין עוקב אחריה? אני לא סולחת, לא מקבלת התנצלות על מי שמאיים להטמין פצצה בכנס דראג באווירה פוליטית של ימינו בארצות הברית. יש דברים שלא מתלוצצים עליהם כמו הבטיחות של קהל המעריצים שלנו!".

מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
בלי שפגט על הבמה. לוזון/GettyImages
רופול צ'ארלס עם ג'ואן ריברס. AP
יו בטר וורק! רופול, אי שם בניינטיז/AP
דיטוקס, רופול דראג רייס. GettyImages
תעלה עם אחותה לתוכנית על הבמה. הדראג קווין דיטוקס/GettyImages
מנילה לוזון, רופול דראג רייס. GettyImages
יש דברים שלא מתלוצצים עליהם! מנילה לוזון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully